Som vi tidigare berättat om så ingår numer Gunnar Bergström bland lärarna i VAL-BO Utbildning. Som ett led i detta kommer våra nyexaminerade ”behandlingsassistent med 12-stegsinriktning” erhålla licens för att bedriva kriminalitetsprogrammet ” Kriminalitet som livsstil”. Detta program har utvecklats av Gunnar Bergström. Gunnar är en föregångare när det gäller behandling av en kriminell livsstil och han är även knuten till VAL-BO utbildning som lärare inom områdena droglära, beroendeutveckling.”
Definitionen av en kriminell livsstil är när kriminaliteten blir ett sätt att leva och ett sätt att möta livets svårigheter. Utifrån de livsvillkor och de val en person gör kan han eller hon utveckla en kriminell livsstil. Får man som ung bekräftelse på ett kriminellt beteende eller finner tillhörighet med en kriminell grupp ökar sannolikheten att personen i fråga ska anta en kriminell livsstil. En person med en kriminell livsstil bygger denna på ett tankemönster av irrationella tankar. För att kunna förstå varför den kriminella agerar på ett speciellt sätt behöver man som behandlare ha förmågan att identifiera dessa irrationella tankemönster.
Kriminalitet som Livsstil beskriver bl.a. åtta olika kriminella tankemönster. Dessa består av Rättfärdigande- när den kriminelle rättfärdigar sina handlingar på olika vis såsom t.ex. ”om det inte vore jag vore det någon annan”, Avskärmning- för att dämpa ångest och rädsla förtränger man de tankar som talar emot att t.ex. utföra ett brott, Utvaldhet- man känner sig berättigad att ta det man vill ha, Makt/Kontrollbehov- genom att besitta yttre kontroll kan man kompensera för bristen på inre kontroll, Sentimentalitet- den kriminella betonar sina positiva sidor för att berättigade en brottslig handling, Superoptimism- genom att begå brott som man inte åker dit för kan man överskatta sin förmåga och inte se den reella verkligheten, Intellektuell lättja- att välja den för stunden enklaste utvägen, Osammanhängande tankar- när den kriminella misslyckas att se orsak och verkan och negativa konsekvenser av en handling skylls på en utomstående part och inte på den kriminelles egna handlingar.
Dessa tankemönster är något av det som ingår i studieplan beträffande kriminalitet och ger eleverna insikt i det kriminella tänkandet och viktiga verktyg för att kunna hjälpa personer förändra ett kriminellt tankemönster. Efter utbildningen får eleverna behörighet att bedriva programmet Kriminalitet och Livsstil i sin tjänst som behandlingsassistent.